TY - GEN TY - GEN T1 - Työ haastaa tutkimaan : opettajien arkihavainnoista kokonaisuuksien ymmärtämiseen T2 - Tutkimuksia / Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos A2 - Alanko, Jukka A2 - Veijola, Anna A2 - Niinistö-Sivuranta, Susanna A2 - Niemi, Ari A2 - Biese, Isa A2 - Rautiainen, Matti A2 - Mattila, Kati A2 - Ruohotie-Lyhty, Maria A2 - Huovila, Riitta A2 - Rautio, Riitta A2 - Raunio, Pirjo, 1966- A2 - Ihatsu, Anna-Marja A2 - Kaikkonen, Pauli, 1949- LA - fin PP - Jyväskylä PB - Jyväskylän yliopisto : Kampus kirja [jakaja] YR - 2008 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/kansalliskirjastofikka/Record/arto.002776040 AB - Tutkiva opettajuus antaa mahdollisuuden rekrytoida opettajan työssä olevia, tutkimuksellisesti orientoituneita opettajia (erityisesti aineenopettajia) myös kasvatustieteellisen tutkimuksen pariin. Prosessin tuloksena näyttää usein olevan väitöskirja. Ainetta opettavat, jotka ovat usein työssään myös monenlaisissa muissa vastuullisissa tehtävissä, hakeutuvat helposti tohtoriopintoihin ja väitöskirjan tekoon ainelaitoksille, koska heillä ei ole kasvatustieteellisiä opintoja aineopintoja enempää. Opettajan työ on kuitenkin kasvatus- ja ohjaustyötä siitäkin huolimatta, että opettaja on statukseltaan aineenopettaja ja opettaa yläkoulussa, lukiossa tai muulla keskiasteella tai vaikkapa ammattikorkeakoulussa. 'Työ haastaa tutkimaan. Opettajien arkihavainnoista kokonaisuuksien ymmärtämiseen' on eräänlainen väliseuraus edellä kuvaamastani tutkivan opettajuuden prosessista. Kirjan kirjoittajat ovat työssä olevia opettajia, joiden mielenkiinto on ollut sellaisessa työnoheisessa täydennyskoulutuksessa, joka on ohjannut heitä kasvatustieteen syventävien opintojen kautta kasvatustieteellisen väitöskirjan tekoon. Uskon, että heidän kirjoittamillaan artikkeleilla olisi annettavaa muillekin tutkiville opettajille. Kirjan artikkeleja voi mielestäni käytää valikoiden lukemistona sekä syventäviä opintoja suorittavien opettajaopiskelijoiden että jatko-opiskelijoiden seminaareissa ja mahdollisesti muussakin koulutuksessa. SN - 978-951-39-3276-3 pehmeäkantinen KW - opettajuus KW - ammatillinen kehitys KW - abiturientit KW - lukio KW - opetussuunnitelmat KW - kansalaisuus KW - aktiivisuus KW - oppimispäiväkirjat KW - viestintätaidot KW - sanallinen viestintä KW - identiteetti KW - koulutus KW - kansanopistot KW - viittomakieliset KW - verkko-opiskelu KW - musiikinopettajat KW - kieltenopettajat KW - opettajat KW - toimijuus KW - käsityö (toiminta) KW - opetus KW - maahanmuuttajat KW - aikuisopetus KW - ohjaus (neuvonta ja opastus) KW - vieraskielinen opetus KW - kasvatustiede KW - työntutkimus KW - aineenopettajat KW - ammatti-identiteetti KW - opettajankoulutus KW - tutkimus KW - opiskelijat KW - arviointi KW - tutkimustyö KW - professionalismi KW - lärarskap KW - professionell utveckling KW - abiturienter KW - gymnasiet KW - läroplaner KW - medborgarskap KW - aktivitet KW - inlärningsdagböcker KW - kommunikationsförmåga KW - verbal kommunikation KW - identitet (självbild) KW - utbildning KW - folkhögskolor KW - teckenspråkiga KW - nätstudier KW - musiklärare KW - språklärare KW - lärare KW - agentskap KW - handarbete och hantverk (aktivitet) KW - undervisning KW - invandrare KW - vuxenundervisning KW - handledning KW - undervisning på främmande språk KW - pedagogik (vetenskaper) KW - arbetsstudier KW - ämneslärare KW - yrkesidentitet KW - lärarutbildning KW - forskning KW - studerande KW - utvärdering KW - forskningsarbete KW - professionalism KW - Suomi KW - Finland ER -