Kundregistret
När du skaffar ett bibliotekskort förbinder du dig till bibliotekens användarregler. Samtidigt överförs dina kunduppgifter till Nationalbibliotekets kundregister.
Uppgifter som sparas i systemet
I registret sparas bl.a. följande uppgifter:
- Personbeteckning – låntagarens rättigheter och skyldigheter kan verkställas om låntagaren entydigt kan identifieras.
- Kontaktuppgifter behövs för att
påminnelser. Kunden måste se till att kontaktuppgifterna är uppdaterade.
- Bibliotekens kunder måste ha en permanent adress i Finland.
- Telefonnummer kan läggas till kontaktuppgifterna. Biblioteket kan i vissa specialfall betjäna kunderna per telefon.
- E-postadress kan anges i kontaktuppgifterna. Då skickas en del av breven från Helka elektroniskt. E-postens funktionsduglighet garanteras inte: biblioteket skickar t.ex. inte på nytt meddelanden som inte kommit fram på grund av att inkorgen varit överfull.
Ändringar i kunduppgifterna
Du ansvarar själv för att dina kontaktuppgifter i bibliotekssystemets kundregister är uppdaterade.
Du kan meddela om ändringar i dina kontaktuppgifter i söktjänst. Uppgifterna uppdateras inom några arbetsdagar. I brådskande fall, kontakta något av Nationalbiblioteken. Om du har bytt namn eller din personbeteckning har ändrats, kan du anmäla det i Nationalbibliotek genom att visa upp lämpliga dokument.
Att radera uppgifter ur registret
Adresser som visar sig vara felaktiga (även e-postadresser) raderas ur kundregistret.
Föråldrade kunduppgifter raderas ur kundregistret årligen. Dina uppgifter sparas i registret i cirka tre år från ditt senaste lån.