TY - GEN TY - GEN T1 - Kansanperinne 2.0 : sukelluksia 2000-luvun vernakulaariin kulttuuriin T2 - Tietolipas A1 - Koski, Kaarina, 1968- toimittaja, kirjoittaja A1 - Hovi, Tuomas, 1979- $e toimittaja, kirjoittaja A1 - Ahlgren, Tero, kirjoittaja LA - fin PP - Helsinki PB - Suomalaisen Kirjallisuuden Seura YR - 2023 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/helka.9934458133906253 AB - Folk tradition 2.0 : immersions into vernacular culture in the 21st century. AB - Aiemmin suullisesti ja paikallisesti välittynyt folklore on päivittynyt digitaaliseen aikaan. Kansanperinne 2.0 on analyyttinen yleisesitys nykyajan folkloresta, perinteenä välittyvästä omaehtoisesta kulttuurista, joka kytkeytyy teknologiaan, kaupalliseen kulttuuriin ja globaaleihin verkostoihin. Teos avaa nykykulttuurille ominaisia ilmiöitä ja itseilmaisun ja osallistumisen tapoja kuten internetmeemejä, rap-musiikkia, videopelejä, metsäjoogaa ja internetin kauhukertomuksia eli creepypastaa. Samalla tarkastellaan, kuinka kaupallinen ja omaehtoinen, globaali ja paikallinen sekä kulttuurinen ja yksilöllinen limittyvät toisiinsa. Kuinka kulttuuriset aihelmat kiertävät käyttäjältä toiselle ja millaisia omistajuuskysymyksiä niihin liittyy? Tuikitärkeä perusteos tuo yhteen kulttuuri-ilmiöiden tarkastelun keskeiset tutkimuskäsitteet, -näkökulmat ja teemat. Se sopii niin folkloristiikan ja kulttuurientutkimuksen yliopistolliseen perusopetukseen kuin kaikille nykykulttuurista ja sen tutkimuksesta kiinnostuneille. NO - Vertaisarvioitu. NO - Toimittajat myös kirjoittajia. NO - Kirjoittajat: Tero Ahlgren ja 8 muuta. SN - 978-951-858-602-2 pehmeäkantinen KW - 2000-luku (vuosisata) KW - 2000-talet (århundrade) KW - kansanperinne. KW - folkloristiikka. KW - kulttuurintutkimus. KW - kansankulttuuri. KW - populaarikulttuuri. KW - digitaalinen kulttuuri. KW - sosiaalinen media. KW - meemit. KW - henkisyys. KW - paikallisyhteisöt. KW - rap. KW - stand up -komiikka. KW - videopelit. KW - folktradition. KW - folkloristik. KW - folkkultur. KW - kulturforskning. KW - populärkultur. KW - digital kultur. KW - sociala medier. KW - memer. KW - andlighet (mentalitet) KW - lokalsamhällen. KW - ståuppkomik. KW - videospel. ER -