TY - GEN TY - GEN T1 - Korkein opetus : opettamisen lähtökohdat yliopistoissa ja korkeakouluissa : johdatus opettajalle A1 - Himanka, Juha, 1967- kirjoittaja LA - fin PP - Tampere PB - Vastapaino YR - 2018 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/helka.9931743203506253 AB - Mitkä ovat opettamisen lähtökohdat yliopistossa ja korkeakoulussa? Tämä teos asettaa korkeakoulupedagogiikan historialliseen ja filosofiseen kontekstiin sekä korostaa oppimisen tutkimuksen monialaisuutta. Nykyään korkeinta opetusta rajoitutaan usein tarkastelemaan kasvatustieteen ja psykologian näkökulmasta. Tosiasiassa oppiminen on koko yliopistoyhteisön asia. Länsimaisen korkeimman opetuksen lähtökohta on aina antiikista alkaen ollut oppimisen itsenäisyys. Sen varaan yliopiston menestys on rakentunut. Yliopistossa opettaja ei vain ohjaa opiskelijaa ajattelemaan itsenäisesti vaan myös pohtii itse omaa opetustaan. Tämä teos kutsuu ajattelemaan korkeinta oppimista yhdessä. Kirja auttaa opettajia miettimään, mistä opetuksessa ja siinä onnistumisessa on kyse ja selvittää samalla alan keskeiset lähtökohdat, ongelmat ja käsitteet. Yliopistouudistusten keskellä teos auttaa hahmottamaan olennaisen. Teos on tarkoitettu korkeimman opetuksen peruskirjaksi ja soveltuu myös yliopistopedagogiikan kursseille. FT Juha Himanka on filosofian yliopistonlehtori Lapin yliopistossa. Hän on toiminut yliopistopedagogiikan yliopistonlehtorina Helsingin ja Tampereen yliopistoissa. NO - Vertaisarvioitu. SN - 978-951-768-687-7 pehmeäkantinen KW - korkeakouluopetus. KW - opetus. KW - yliopistot. KW - korkeakoulupedagogiikka. KW - yliopistopedagogiikka. KW - oppiminen. KW - tutkimus. KW - oppimisteoriat. KW - opetussuunnitelmat. KW - arviointi. KW - kasvatusfilosofia. KW - högskoleundervisning. KW - undervisning. KW - universitet. KW - högskolepedagogik. KW - universitetspedagogik. KW - inlärning. KW - forskning. KW - inlärningsteorier. KW - läroplaner. KW - utvärdering. KW - pedagogisk filosofi. ER -