TY - GEN TY - GEN T1 - Yhdessä toimien ja erilaisuutta arvostaen : ammatilliset opettajakorkeakoulut erityisopetusta kehittämässä T2 - Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja A2 - Hirvonen, Maija, toimittaja LA - fin PP - Jyväskylä PB - Jyväskylän ammattikorkeakoulu YR - 2015 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/fikka.4241570 AB - Mitä inkluusio tarkoittaa ammatillisessa koulutuksessa? Mitä on ammatillinen erityisopettajankoulutus ja mihin sillä tähdätään? Miten ammatillisia erityisopettajia koulutetaan? Mitä on osaamisperustainen erityisopettajankoulutus? Mikä merkitys motivaatiolla on oppimiseen ammatillisessa erityisopetuksessa? Miten moniammatillinen työote ja verkostotyö toteutuvat ammatillisessa erityisopetuksessa? Tarvitseeko ammatillinen erityisopettaja digitaalista osaamista? Näihin kysymyksiin haetaan vastausta käsillä olevassa julkaisussa, joka on syntynyt kokeneiden ammatillisen erityisopetuksen ja ammatillisen erityisopettajankoulutuksen kehittäjien toimesta. Julkaisun punainen lanka on yhteistyö. Kaikki artikkelit linkittyvät siihen: inklusiivinen koulutus edellyttää onnistuakseen yhteistyötä, moniammatillisesti, verkottuen, hyödyntäen aiemmin opittua ja uusia oppimisympäristöjä hyväksikäyttäen. Julkaisun toisena tavoitteena on näyttää todeksi Ammatillisten opettajakorkeakoulujen erityisopettajankouluttajien saumaton yhteistyö, joka on tähän mennessä synnyttänyt erityisopettajankoulutuksen laatusuositukset, eri kehittämistyöryhmät ja vahvan valtakunnallisen vaikuttamistyön, jota tarvitaan muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa. AB - What does inclusion in vocational education and training mean? What is vocational teacher education in special needs and what are its goals? How are vocational special needs teachers trained? What is competence based teacher education in special needs? What is the role of motivation in vocational special needs education? How is multiprofessional, collaborative networking implemented in vocational special education? Do vocational special needs teachers need digital skills? This publication, written by experienced teacher educators and developers of vocational teacher education in special needs, focuses on these questions. The prominent thread of the book is collaboration. All the articles of the publication are, one way or another, connected to it. Requirements for inclusion call for collaboration, multiprofessional approach, networking, recognizing previous learning and exploiting new learning environments. Another goal of the publication is to demonstrate the continuous collaboration between teacher educators in special needs education in all five Vocational Teacher Education Colleges. This group has already devised the qualification recommendations for vocational teacher education in special needs, and in addition, has established various teams to develop education in this area, and created a means of influencing the continuously transforming vocational education at national level. SN - 978-951-830-390-2 PDF KW - ammatillinen opettajankoulutus KW - ammatillinen erityisopetus KW - ammatillinen koulutus KW - erityisopetus KW - inkluusio KW - ammatilliset erityisopettajat KW - moniammatillisuus KW - oppimisympäristö ER -