TY - GEN TY - GEN T1 - Koulutus ja yhteiskuntaluokka T2 - Kasvatussosiologian vuosikirja A2 - Kalalahti, Mira, 1974- toimittaja A2 - Silvennoinen, Heikki, 1958- toimittaja A2 - Vilkman, Minna, toimittaja A2 - Varjo, Janne, 1968- toimittaja A2 - Silvennoinen, Heikki, kirjoittaja A2 - Kalalahti, Mira, kirjoittaja A2 - Varjo, Janne, kirjoittaja A2 - Haltia, Nina, kirjoittaja A2 - Käyhkö, Mari, kirjoittaja A2 - Salovaara, Veronica, kirjoittaja A2 - Kallunki, Jarmo, kirjoittaja A2 - Juvonen, Sara, kirjoittaja A2 - Ahva, Toni, kirjoittaja A2 - Nori, Hanna, kirjoittaja A2 - Vilkman, Minna, kirjoittaja A2 - Isopahkala-Bouret, Ulpukka, kirjoittaja A2 - Mutanen, Heli, kirjoittaja A2 - Herrala, Kaspian, kirjoittaja A2 - Kinnari, Heikki, kirjoittaja A2 - Laalo, Hanna, kirjoittaja A2 - Oittinen, Riikka, kirjoittaja A2 - Huilla, Heidi, kirjoittaja A2 - Kosunen, Sonja, kirjoittaja A2 - Peltola, Marja, kirjoittaja A2 - Luoma, Tiina, kirjoittaja A2 - Helminen, Vilja, kirjoittaja A2 - Wass, Hanna, kirjoittaja LA - fin PP - Tampere, Suomi PB - Tampere University Press YR - 2023 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.018899992 AB - Teoksen yhdeksän artikkelia tarkastelevat luokkakysymystä koulutusjärjestelmän kaltaisissa yhteiskunnallisissa rakenteissa piilevinä elettyinä ja koettuina, valtaan kietoutuneina ilmiönä. Kirjaan on koostettu kolme ajankohtaista näkökulmakokonaisuutta. Teoksen avaa kysymys sosiaalisesta liikkuvuudesta. Empiirisinä tutkimuskohteina toimivat esimerkit arvostettujen koulutusalojen saavuttamisesta ja arvostetuimpien ammattialojen periytymisestä, luokkataustan yhteyksistä kouluttautumiseen työväenluokkaistaustaisten kauppatieteen opiskelijoiden koulutuskokemuksien kautta, sekä akateeminen maailman ja työväenluokkaisen kulttuurin kohtaamisesta työläistaustaisten ja akateemisesti koulutettujen naisten yliopistotyössä. Kirjan toisessa osassa koulutusta tarkastellaan elämänkulkua ja yhteiskuntaluokkaa määrittävänä pääomana. Aiheina ovat nuoruuden elämänvaiheena sekä luokka-aseman yhdistyminen, koulutusvalintojen ja yhteiskuntaluokka-aseman bourdieulainen analyysi, sekä palkansaajien luokka-aseman mukaiset mahdollisuudet työssä oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Kolmannessa osassa kiinnitetään katse koulutusjärjestelmään ja sen luokittuneisiin rakenteisiin. Koulutuksen ja yhteiskuntaluokan uusintamisen dynamiikkaa analysoidaan käyttämällä empiirisinä tutkimuskohteina yhteiskunnallisten suhteiden ylisukupolvisen uusintamisen muotoja perusopetuksen opetussuunnitelmissa, koulussa käytetyn kielen merkitystä kulttuurisena pääomana, sekä luokka-aseman yhteyksiä oppivelvollisuusiän nostamista ja toisen asteen maksuttomuutta edistäviin näkökulmiin. NO - Vertaisarvioitu. SN - 978-952-359-048-9 PDF KW - koulutus KW - perhetausta KW - koulutusvalinnat KW - yhteiskuntaluokat KW - sosiaalinen asema KW - sosiaalinen liikkuvuus KW - sosiaalinen nousu KW - koulutussosiologia KW - korkeakouluopiskelu KW - korkeakoulututkinnot KW - lääkärit KW - ekonomit KW - koulutusjärjestelmät KW - kulttuurinen pääoma KW - peruskoulu KW - opetussuunnitelmat KW - utbildning KW - samhällsklasser KW - social rörlighet KW - socialt avancemang KW - högskolestudier KW - högskoleexamina KW - läkare KW - ekonomer KW - utbildningssystem KW - kulturellt kapital KW - studieval KW - grundskolan KW - läroplaner KW - familjebakgrund KW - social status KW - utbildningssociologi ER -