TY - GEN TY - GEN T1 - "Osaanko mä nyt olla tarpeeks yliopistollinen?" : työläistaustaiset yliopisto-opettajanaiset ja luokan kokemukset T2 - Artikkelit JF - Sosiologia : Westermarck-seuran julkaisu VO - 57 IS - 1 SP - 18 OP - 119 A1 - Käyhkö, Mari, 1972- kirjoittaja LA - fin YR - 2020 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.017414348 AB - Luokka on suomalaisessa yliopistokeskustelussa nostettu esille lähinnä vain opiskelijoihin kohdistuvassa tutkimuksessa. Tässä artikkelissa analysoidaan 12 työläistaustaisen yliopisto-opettajanaisen luokkakokemuksia yliopiston arjessa. Yliopistossa toimivat työläistaustaiset naiset ovat eräänlaisia tilanvaltaajia, yksilöitä, jotka ovat tulleet tilaan, joka ei ole tarkoitettu heille. Analysoin luokkaa elettynä, yksilöllisesti koettuna ja samalla yksilön toimintaa säätelevänä, emotionaalisesti latautuneena mutta samanaikaisesti myös rakenteellisena kysymyksenä. Aineisto on tuotettu pääosin kollektiivisella muistelutyömenetelmällä. Luokka, osin kietoutuen sukupuoleen, konkretisoituu tutkimukseni naisten arjessa erilaisina vierauden, olemisen epävarmuuden, huijariuden, vajavaisuuden ja häpeän mutta myös luokkaylpeyden kokemuksina. Luokkaan kietoutuva vallankäyttö on rihmastonkaltainen osa akateemisen maailman itsestäänselvyyksiä, yhteiseksi oletettuja arvostuksia ja käytäntöjä. Naisten kertomassa piirtyy esiin myös, kuinka rakentuneet käsitykset itsestä muuttuvat hitaasti ja kuinka yliopistotyö ei vapauta naisia heidän elämänhistorioistaan ja emotionaalisista muistijäljistään. Akateemiset työläistaustaiset naiset ovat eräänlaisia menneen ja nykyisen hybridejä, jotka ovat juuttuneet sosiaaliseen muodonmuutokseen. AB - "Do I know how to be university-like enough?" Female university teachers with working class backgrounds and the experience of class. In Finnish university research, the issue of social class is dealt with almost exclusively in studies that focus on students. In this article, I will analyse the class experiences of twelve Finnish female university teachers with working class backgrounds in their daily life at the university. Women with working class backgrounds working at the university are space invaders of a certain kind, individuals who have entered a space, which is not meant for them. I will analyse social class simultaneously based on the personal experiences of the individuals and as something that is regulating an individual's actions as an emotionally charged and structural question. The research material is mainly produced with the collective memory-work method. In this study, social class, partly intertwining with gender, is actualized in the daily experiences of the women as personal impressions of isolation, uncertainty, inadequacy, shame and impostor syndrome but also as class pride. The control of power that intertwines with class is a mycelium-like part of the values and conventions of the academia, which are generally thought self-evident. What emerges from the stories of the women is how an (already developed) self-perception changes slowly and how working at the university does not free the women of their backgrounds and emotional engrams. Academic women with working class backgrounds are, in some respects, hybrids of past and present, who have been stuck in social metamorphosis. NO - Vertaisarvioitu. Englanninkielinen tiivistelmä poimittu lehden sivuilta 118-119. NO - Aineisto ei ole enää saatavissa Elektra-palvelun kautta. Tarkista aineiston saatavuus muualta. KW - yhteiskuntaluokat KW - yliopistot KW - korkeakouluopetus KW - opettajat KW - sukupuoli KW - kokemukset KW - samhällsklasser KW - universitet KW - högskoleundervisning KW - lärare KW - kön KW - erfarenheter ER -