TY - GEN TY - GEN T1 - "Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja" : tasa-arvoa, ydenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa JF - Journal of Early Childhood Education Research VO - 9 IS - 2 SP - 197 OP - 229 A1 - Eskelinen, Mervi, kirjoittaja A1 - Itäkare, Susanna, kirjoittaja LA - fin YR - 2020 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.017242689 AB - Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa. Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää, konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä. AB - In this article, we focus on how equity, equality and gender sensitivity are construed discursively in local curricula for early childhood education. In Finland, equity and equality must be promoted in all areas of life and one of its means is gender sensitive education. The data for our study consists of eighty-two (82) local curricula for early childhood education that came into force in 2017. Our article represents qualitative research. The research method is critical discourse analysis. Our research moves theoretically in the context of gender studies. In discourse analysis, we produce five discourses that construct equity, equality and gender sensitivity from our data. Our main result is that the gender equality discourse in local curricula is already quite strong in the 2010s, but the way forward towards gender equality in early childhood education is still very ambiguous and remains unspecified in local curricula for ECEC. Consequently, there is a need for clearer, more concrete and child-centered guidance in the planning, implementation and evaluation of gender sensitive pedagogy in curricula for early childhood education. In addition, there is a need for, among other things, staff training, professional pedagogical management and systematic development of an ECEC culture. KW - sukupuolisensitiivisyys KW - kasvatus KW - tasa-arvo KW - varhaiskasvatus KW - varhaiskasvatussuunnitelmat KW - genusperspektiv KW - fostran KW - jämställdhet KW - småbarnspedagogik KW - planer för småbarnspedagogik ER -