TY - GEN TY - GEN T1 - Ohjaaja ja emotionaalinen tuki T2 - Keskustelua JF - Yliopistopedagogiikka VO - 26 IS - 3 SP - 6 A1 - Komppa, Johanna, kirjoittaja A1 - Jokela, Salla, kirjoittaja A1 - Salomaa, Anna, kirjoittaja A1 - Muurinen, Heidi, kirjoittaja LA - fin YR - 2019 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.016774205 AB - Yliopisto-opiskelijoiden opintoaikoja on viime vuosina pyritty lyhentämään tutkintorakenteita uudistamalla ja tutkinnon suorittamiseen varattua aikaa rajaamalla. Muutokset korostavat opinto-ohjauksen merkitystä, koska tuloksellinen opiskelu edellyttää yhtä aikaa suunnitelmallisuutta ja kykyä käsitellä tiukentuneista aikarajoista aiheutuvia paineita. Samaan aikaan opintojen ohjaukseen liittyvät rakenteet ovat muuttuneet. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa tutkinnon suorittamisen muodollisuuksiin liittyvää ohjausta on siirretty oppiaineiden omilta amanuensseilta yliopistopalveluihin. Nostamme tässä puheenvuorossa keskustelun aiheeksi opetushenkilökunnan, eli erityisesti lehtoreiden, professorien sekä muun tutkimushenkilökunnan ja apurahatutkijoiden, antamaan ohjaukseen liittyvän emotionaalisen tuen ja työn (esim. Chang, 2009). Emotionaalisen tuen antamisen vaatimus voi kuormittaa ohjaajaa, ja vaikuttaa siltä, ettei yliopistopedagoginen tutkimus anna tähän työhön välineitä. Keskitymme tässä erityisesti perustutkinnoissa annettavaan ohjaukseen, siis HOPS-ohjaukseen sekä kandi- ja maisterivaiheen opinnäytetöiden ohjaukseen. KW - ohjaajat (kasvatus ja opastus) KW - opinto-ohjaus KW - opinnäytteet KW - opetushenkilöstö KW - tunteet KW - tukeminen KW - handledare KW - studievägledning KW - lärdomsprov KW - undervisningspersonal KW - känslor KW - stödjande ER -