TY - GEN TY - GEN T1 - "Sitä palkintoo ei ehkä koskaan tule" : toimijuuden tunnustus ja maaseudun naisyrittäjät T2 - Artikkelit JF - Sosiologia : Westermarck-seuran julkaisu VO - 55 IS - 2 SP - 115 OP - 129 A1 - Ikonen, Hanna-Mari, kirjoittaja LA - fin YR - 2018 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.016634581 AB - Tunnustuksen etsiminen muilta ihmisiltä on yleisinhimillistä mutta ei yksinkertaista. Erityisesti työssä tunnustuksen saaminen on tärkeää, ja siinä korostuu nykyteoreetikoiden mukaan tekemisen sijaan esittäminen. Kuitenkin näiden teoreetikoiden mukaan on olemassa myös tunnustuksesta vapaata käsityöläisyyden kaltaista työtä, jota tehdään sen itsensä vuoksi. Tämän artikkelin aineistona ovat maaseudulla toimivien pienyrittäjänaisten seurantahaastattelut. Kysyn, millaiselle toimijuudelle he haluavat ja voivat saada tunnustusta. Laadullinen analyysi osoittaa, että haastateltujen pienyrittäjänaisten työssä keskeistä on hyvin tekeminen eikä oman aseman korostus. Lisäksi haastateltavien arjessa on toistoa, muista huolehtimista ja asioiden yhteensovittamista, toisin sanoen naistapaisuutta. Taloudellinen selviytyminen kuitenkin edellyttää näkyvyyttä ja itsen esille tuontia, siis tunnustuksen hakemista. Päätuloksena esitän, että haastateltavat etsivät tunnustusta naistapaiselle pienelle toimijuudelle. Tällainen tunnustus vahvistaa toimijuuden tuntoa. Valtavirtayrittäjyyden kentillä toimittaessa haastateltavien toimijuus ei kuitenkaan välttämättä tule tunnustetuksi. Naistapaisessa yrittäjätyössä selviäminen ilman ulkoista tunnustusta näyttää hankalalta. AB - "You might never get the prize": Recognition of agency and rural women entrepreneurs. Seeking recognition from other people is a vital human need, yet not easily gained. Becoming recognised is of particular importance at work, where, according to some academics, presentation of the self nowadays gets more attention than doing. However, the same scholars argue that there also exists craft-like work that is free from recognition-seeking and that is done for its own sake. The data of this article consist of follow-up interviews with rural women entrepreneurs. I ask what kind of agency they want and can get recognised. The qualitative analysis shows that doing their job well and not focusing on self-presentation is important in the interviewed micro-entrepreneurs' work. In addition, it becomes clear that in their lives, there are routines, repetition, caring for others and reconciling of duties, i.e., agency associated with women. Being able to make ends meet, however, necessitates visibility and self-presentation, i.e., seeking recognition. In conclusion, I suggest that the interviewees seek recognition for their small, feminine agency. It is this kind of recognition that would strengthen their sense of agency. Nevertheless, in the field of mainstream entrepreneurship this type of agency does not necessarily become recognised. Getting by through entrepreneurship methods perceived as feminine remains a tricky business. NO - Vertaisarvioitu. NO - Aineisto ei ole enää saatavissa Elektra-palvelun kautta. Tarkista aineiston saatavuus muualta. KW - maaseutu KW - sukupuoli KW - toimijuus KW - työ KW - yrittäjyys KW - arvostus KW - landsbygd KW - kön KW - agentskap KW - arbete KW - entreprenörskap KW - uppskattning (erkännande) KW - rural area KW - gender KW - agency KW - recognition KW - work KW - entrepreneurship ER -