TY - GEN TY - GEN T1 - Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät? Sairaanhoitajien arviot potilastietojärjestelmistä 2017 T2 - Tieteelliset artikkelit / Scientific papers JF - Finnish Journal of eHealth and eWelfare : terveys- ja sosiaalialan sähköisen tiedonhallinnan erikoislehti VO - 10 IS - 1 SP - 30 OP - 59 A1 - Hannele Hyppönen, kirjoittaja A1 - Lääveri, Tinja, kirjoittaja A1 - Hahtela, Nina, kirjoittaja A1 - Suutarla, Anna, kirjoittaja A1 - Sillanpää, Kirsi, kirjoittaja A1 - Kinnunen, Ulla-Mari, kirjoittaja A1 - Ahonen, Outi, kirjoittaja A1 - Rajalahti, Elina, kirjoittaja A1 - Kaipio, Johanna, kirjoittaja A1 - Heponiemi, Tarja, kirjoittaja A1 - Saranto, Kaija, kirjoittaja A1 - Tinja Lääveri, kirjoittaja A1 - Nina Hahtela, kirjoittaja A1 - Anna Suutarla, kirjoittaja A1 - Kirsi Sillanpää, kirjoittaja A1 - Ulla-Mari Kinnunen, kirjoittaja A1 - Outi Ahonen, kirjoittaja A1 - Elina Rajalahti, kirjoittaja A1 - Johanna Kaipio, kirjoittaja A1 - Tarja Heponiemi, kirjoittaja A1 - Kaija Saranto, kirjoittaja LA - fin YR - 2018 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.014021544 AB - Terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia potilastietojärjestelmistään on maailmanlaajuisesti kartoitettu vähän, vaikka käyttäjäkokemukset ovat keskeinen osa järjestelmien kehitystä ja arviointia. Sairaanhoitajien kokemusten valtakunnallinen kartoitus tehtiin ensimmäistä kertaa Suomessa alkuvuodesta 2017. Kohteena olivat työikäiset sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt Sairaanhoitajaliiton ja Tehyn jäsenrekisteristä. Vastaava tutkimus on tehty lääkäreille vuosina 2010, 2014 ja 2017. Menetelmänä oli lääkärikyselyn pohjalta muokattu sähköinen kyselylomake, jonka Sairaanhoitajaliitto ja Tehy lähettivät jäsenilleen. Yhteensä 3607 sairaanhoitajaa vastasi kyselyyn. Vastaukset ryhmiteltiin Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian aihealueen "Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät" tavoitteiden mukaisiin osa-alueisiin. AB - Kaikissa osa-alueissa todettiin eroja sekä potilastietojärjestelmien tuotemerkkien että vastaajien toimintaympäristöjen välillä. Yksi keskeisimpiä korjattavista ongelmista oli saman asian kirjaaminen moneen paikkaan. Sen voidaan katsoa altistavan virheille ja osoittavan huonosti onnistunutta tietojärjestelmäintegraatiota. Kehittämiskohteiksi nousivat myös tietojärjestelmien käyttökatkot, jotka on aiemmassa kirjallisuudessa todettu riskiksi potilasturvallisuudelle. Tutkimuksessa löytyi eroja tuotemerkkien välillä tietojärjestelmien käytettävyydessä ja potilaan hoidossa tarvittavan, ajantasaisen ja laadukkaan tiedon saamisessa paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti. Vastaajat kokivat tietojärjestelmien edellyttämien toimintatapojen muutosten käyttökoulutuksen riittämättömäksi. Tietojärjestelmien kehittämistyöhön aktiivisesti osallistuvat antoivat muita paremman kouluarvosanan tietojärjestelmälleen. AB - Tätä selvitetään tarkemmin erillisessä artikkelissa. Osallistuminen tietojärjestelmien kehittämistyöhön ja koulutus vievät alkuun aikaa asiakas- ja potilastyöltä, mutta hyvän käytettävyyden ja käyttötaidon voidaan myöhemmin odottaa säästävän ammattilaisten aikaa tietojärjestelmien käytöltä suoraan asiakas- ja potilastyöhön. Tunnistetut erot potilastietojärjestelmien käytettävyydessä ja tuessa työlle sekä hoidon laadulle auttavat tunnistamaan hyviä käytäntöjä eri toimintaympäristöissä sairaanhoitajan ajankäytön tehostamiseksi ja potilasturvallisuuden ja yhteistyön lisäämiseksi. Sairaanhoitajia on kuultava paremmin tietojärjestelmiä kehitettäessä. Organisaatioiden on syytä suunnitella tietojärjestelmäkoulutukset niin, että ammattilaisten osaaminen pysyy ajan tasalla tietojärjestelmien ja niiden käyttötapojen kehittyessä. Myös sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia korostaa digiosaamista ja kehitystyöhön osallistumista. ER -