TY - GEN TY - GEN T1 - Tieteelliseen tutkimukseen perustuva opettajankoulutusohjelma- pitkäjänteistä tutkimusta kokeilukulttuurin sijaan JF - Tiedepolitiikka : Edistyksellinen tiedeliitto ry:n julkaisu VO - 41 IS - 3 SP - 69 OP - 76 A1 - Hirvonen, Pekka E., kirjoittaja A1 - Leinonen, Risto, kirjoittaja A1 - Asikainen, Mervi A., kirjoittaja LA - fin YR - 2016 UL - https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.013369425 AB - Suomalaisessa mallissa aineenopettajankoulutuksen toteutuksesta vastaavat ainelaitokset ja kasvatustieteiden tiedekunta yhteistyössä normaalikoulun kanssa. Ainelaitosten tehtävänä perinteisesti on ollut neljän vuoden aikana opettaa tarvittava ainesisältö, ja opettajankoulutuslaitokset ja harjoittelukoulut istuttavat tuleviin opettajiin opettajan ammatillisen identiteetin ja luovat valmiudet pedagogisten taitojen kehittymiselle 60 opintopisteen laajuisten opettajan pedagogisten opintojen aikana. Yliopistollinen koulutus on tutkimukseen perustuvaa, mutta tarkasteltaessa lähemmin aineenopettajankoulutusta voidaan havaita, että opettajankoulutuksen tutkimus kohdentuu pääasiallisesti pedagogisten opintojen ja harjoitteluiden osa-alueiden kehittämiseen. Ainelaitoksilla tehtävä tieteellinen tutkimus tuo uusinta tutkimustietoa aineen opintoihin, mutta toisaalta ainelaitokset ovat usein erikoistuneet yksittäisiin tutkimusaloihin, joten tarjonta ei välttämättä ole kovin laajaa. Nostamme tässä artikkelissa esiin tarpeen laajentaa aineenopettajankoulutuksen tutkimusta ja sen rahoittamismahdollisuuksia. Samalla otamme kriittisen näkökulman julkisessa ja koulutuspoliittisessa keskustelussa esiintyvään "kokeilukulttuuriin" avaamalla esimerkinomaisesti kehittämistyön taustalla olevia tieteellisiä prosesseja sekä keskustelemme digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista koulutuksen uudistamispyrkimysten osana. KW - aineenopettajakoulutus KW - opettajankoulutus KW - LUMAT ER -